دراسة إحصائيات مواقع الإنترنت وتحليل التحركات من خلال الإنترنت, دراسة حالة على موقع سيو صح

خلال سلسلة المقالات الجاية يا #ديجتاليزر هنقوم بمحاولة لتحليل ودراسة إحصائيات الديجتال أكتفتيز بشكل مبسط لموقع سيو صح SeoS7 – الموقع الرسمي لمحترفي السيو

فخلونا في البداية نعرف أهمية التحليلات ودراسة الإحصائيات من خلال الديجتال اناليتكس:

كلام نظري: الديجتال اناليتكس هي دراسة وتحليل البيانات الكمية والنوعية من نشاطاتك اللي بتعملها من خلال الإنترنت أو نشاطات المنافسين ليك بهدف تحسين وتطوير خدماتك وتحركاتك من خلال الإنترنت, وتوفير أفضل الحلول المناسبة لخبرة وتجارب المتابعين أو العملاء الحاليين والشريحة المستهدفة للبيزنس الخاص بيك, وده اللي بدوره هيترجم لنتايج فعلية أقوى بمجهود وتكلفة أقل مستقبلياً.

الكلام بطريقة أسهل: ” اللي تغلب به إلعب به ” ده مثل مصري قديم من الموروث الشعبي بيوضح الفكرة كلها, من خلال تحليلك للحاجات اللي عملتها في عالم الديجتال ونتايجها, بداية من البوست اللي بتنزله على صفحة فيسبوك, ولحد تصميم موقعك وأماكن الزراير الموجودة فيه, كل ده بيساعدك إنك المرة الجاية ما تبقاش بتعمل الحاجات وخلاص, تبقى بتعملها لأنك واثق إنها هتحقق أحسن نتيجة لأنها حققتها قبل كدة, أو هيديك مؤشرات تشوف من خلالها تقدر تتحرك إزاي في التعديلات الجاية وأيه المهم بالنسبة لك وايه اللي مش مهم.

خطوات قياس الديجتال اكتفتيز والاناليتكس وإنعكاسها على البيزنس كتير, وأولهم وأهمهم هوا تحديد الأهداف الرئيسية للبيزنس عموماً, ثم الأهداف الفرعية والثانوية اللي بتأثر في الوصول للنجاح في تحقيق الأهداف الرئيسية.
بعدها بتحدد إزاي هتقيس النجاح لكل هدف فرعي, وتحطله مجموعة من المقاييس الرئيسية Key Metrics وتربطها مع مؤشرات قياس الأداء KPIs وتبدأ تقيس بناءاً عليها مدى تحقيقك لأهدافك على المدى القصير والبعيد, وياترى إيه الحاجات اللي كان إنعكاسها المباشر قوي في رفع معدلات الأداء وإيه اللي كان فيه خسارة للوقت والمجهود والتكلفة على الفاضي, ثم تبدأ من هنا مرحلة التطوير المستمرة…

في عالم الديجتال, في خمس أهداف سائدة لكل بيزنس بيفكر يبدأ يشتغل من خلال الإنترنت أو يطور شغله من خلال التواجد أونلاين:

1- التجارة الإلكترونية, ودي طبعاً هدفها الرئيسي هو بيع منتج أو سلعة, وده هيبقى ليه أهداف فرعية زي الوصول لأكبر عدد من الشريحة المستهدفة, كسب ثقة العملاء, تحقيق تجربة شراء سهلة وسريعة ومريحة, تحقيق أعلى مكسب ممكن.. إلخ إلخ..
واللي بالتالي ممكن تحطله مجموعة من المقاييس زي عدد الزوار, عدد الصفحات اللي بيشوفها الزاير في الموقع, الوقت اللي بيقضيه في الموقع, عدد عمليات البيع في اليوم, متوسط سعر المنتج… إلخ إلخ
واللي ممكن تخيل إننا نحطله مجموعة من مؤشرات قياس الأداء زي معدلات التحويل conversion rate ونسبة المشتريين الدائمين للموقع Returning Buyers ومعدلات التفاعل مع المنتجات المعروضة.. إلخ إلخ

2- مواقع استهداف واستقطاب العملاء الجدد ” Lead generation ” , ودي بيكون أهدافها الرئيسية هو الحصول على بيانات العملاء المهتمين لتحويلها إلى مبيعات وعملاء فعليين.

3- مواقع النشر وتقديم المحتوى, ودي هدفها الرئيسي هوا الحصول على قراء أكتر والتفاعل مع القراء وكسبهم كمتابعين دائمين.

4- مواقع المعلومات أو المصادر العلمية, ودي هدفها الرئيسي تقديم المعلومات لمستخدميها بشكل سريع ومباشر ومحدث بإستمرار في الوقت المناسب وتغطية إحتياجاتهم للمعلومات بأقل مجهود

5- مواقع البراندات والعلامات التجارية, ودي هدفها الرئيسي بيدور حوالين البراندينج أو الإنتشار, ورفع مستوى الوعي بالبراند والتواصل مع المتابعين وزيادة معدلات الولاء وتطوير العلاقة بين العلامة التجارية ومتابعيها.

تخيل إنتا الأهداف الفرعية ومعايير القياس ومؤشرات الأداء بنفسك للأمثلة السابقة, هتلاقي دايماً في مجموعة من النشاطات أو التحركات المهمة اللي لو درستها هتقدر تفهم أكتر تعامل المستخدمين مع اللي بتقدمه, وإزاي تطوره وتعلي معدلات الأداء عندك عشان توصل للأهداف الفرعية ثم الرئيسية.

على سبيل المثال: لو تتبعت عمليات الشراء في موقع ما, وبدأت تدرس أكتر المنتجات اللي بيتم شراءها, وطبيعة المستخدمين اللي بيشتروها ومواصفاتهم من حيث المكان الجغرافي والعمر والنوع وإهتمامتهم… إلخ إلخ..
ثم بدأت في المرة الجاية, تخصص جزء أكبر من اهتمام العمليات التسويقية ليك من خلال الإنترنت بالشريحة دي تحديداً وبإستخدام المنتجات دي تحديداً… ده هيوفر معاك تكلفة ومجهود إستهداف شرايح مختلفة على منتجات ممكن تكون مش مهمة بالنسبة ليهم!

أو في مثال آخر في نفس نقطة التجارة الإلكترونية, إن العملاء عندك كانوا قربوا يتموا الأكشنز اللي إنتا مستنيها عشان تنعكس على البيزنس بتاعك ” إتمام عملية الشراء ” ولكنهم ما بيتموش العملية وبيخرجوا من الموقع… في الحالة دي إنتا محتاج تحلل سلوك المستخدمين بشكل دقيق داخل موقعك وخارج موقعك عشان تعرف سبب خروجهم قبل إتمام عملية الشراء بالكامل! بالتالي ده هيساعدهم في المرة الجاية إنهم يتموا العملية بنجاح…

في مجموعة من العوامل أو مؤشرات القياس الأولية في معظم الموديولز اللي إتكلمنا عنها دلوقتي في المقدمة دي عن تحليل ودراسة إحصائيات الديجتال أكتفتيز, واللي محتاج تتناولهم برؤية كمية ونوعية وإنتا بتحلل المنافسين أو شغلك زي:

1- الزوار, المتابعين, المستخدمين, العملاء والعملاء المتوقعين.
2- طبيعة ونوع المحتوى وطريقة عرضه, سلوك المستخدمين, التفاعل على القنوات المختلفة, الوقت.
3- معدلات التحويل, طبيعة العلاقة بين العملاء الحاليين والمتوقعين وبين البراند.

نرجع تاني لمحاولة التحليل ودراسة إحصائيات الديجتال أكتفتيز بشكل مبسط لموقع سيو صح SeoS7 – الموقع الرسمي لمحترفي السيو, وهو المثال اللي هنطبق عليه النهاردة بمناسبة إتمام أحمد عزت للسنة التانية في سيو صح, واللي يعتبر أحد المواقع الرائدة حالياً في نشر المقالات والفيديوهات لتعليم التهيئة لمحركات البحث ( SEO )

هنتعامل مع موقع سيوصح على إنه موقع منافس, وإحنا عاوزين ندرسه ونحلله ولكن ما عندناش القدرة على التحصل على أي أداة للتحليل العميق والبيانات الكاملة.

وفي الحالة دي إنتا بتبدأ الأول بالبحث على جوجل بشكل عادي جداً لإستكشاف القنوات الرئيسية اللي بيستخدمها المنافس من خلال الديجتال, في حالة سيو صح, كانت نتيجة البحث فيها القنوات التالية:

1- موقع سيو صح : http://www.seos7.com “قناة نشطة “
2- صفحة سيو صح على فيسبوك: https://www.facebook.com/SeoS7.Official “قناة نشطة “
3- قناة يوتيوب سيو صح : https://www.youtube.com/msrylive “قناة نشطة “
4- صفحة سيو صح على جوجل بلس : https://plus.google.com/+Seos7 “قناة نشطة نسبياً “
5- أكونت سيو صح على تويتر : https://twitter.com/seo_s7 “قناة غير نشطة “
6- أكونت سيو صح على ساوند كلاود: https://soundcloud.com/seos7 “قناة غير نشطة “
7- أكونت سيو صح على سلايد شير: http://www.slideshare.net/seos7 “قناة غير نشطة “

ما تنساش, إنتا محتاج برضه تعرف إذا كان في أي تواجد للمنافس اللي بتحلله على الموبايل ورلد اللي ممكن ما يظهرش من خلال جوجل سيرش…
عشان تبحث في Appstore استخدم https://fnd.io
عشان تبحث في Play store استخدم https://play.google.com/store
وما تنساش تبحث كمان في انستجرام إلخ إلخ..

بعد استكشاف القنوات الرئيسية, هتبدأ في تناولهم قناه ورا التانية لدراسة البيانات الكمية والنوعية للتحركات داخل عالم الإنترنت من خلالهم..

أولاً دراسة وتحليل مواقع المنافسين بصورة أولية:

في البداية هتكون محتاج تعرف الموقع ده ” الدومين ” تبع مين بالظبط, وياترى هوا شركة ولا فرد؟
بإستخدام خدمة Whois من شركة Godaddy هتقدر تعرف بيانات كتير جداً عن الدومين نفسه: https://who.godaddy.com

نتيجة تطبيق ده على مثال seos7.com ودانا للنتايج التالية:
الموقع بدأ في 12 أغسطس 2013, صاحبه إسمه أحمد عزت, وطلعلنا بيانات الاتصال بيه وايميله

لمحة جانبية: إنتا ممكن تستخدم البيانات دي كمفردات بحث عن التحركات أونلاين للشخص نفسه أو المؤسسة صاحبة الموقع, وده هيوصلك لنتايج برضه ممكن تكون مهمة وإنتا في مرحلة جمع المعلومات والدراسة, زي في مثالنا الحالي إنك تعرف مين أحمد عزت بالتفصيل, خبرته ومعلوماته ودراسته وسنه وعلاقاته وايه الخطوات اللي بيعملها أونلاين اللي بتخدم على البراند بتاعه…
على جانب آخر, في سنة 2015 أصبح للأشخاص قوة أكبر أحياناً من قوة البراند اللي بيشتغلوا فيه أو حتى أصحابه, على سبيل المثال ستيف جوبز وآبل, أو مارك زوكربرج وفيسبوك… متابعة وتحليل تحركات مارك زوكربرج نفسها تعتبر من الجوانب المهمة في دراسة تحركات فيسبوك…

الخطوة التانية, هي تحليل الموقع نفسه وتفصيصه, على سبيل المثال من ناحية التكنولوجي المستخدمة فيه, ونظام إدارة المحتوى فيه, السيرفر, وملاحظات أكواد العلانات او المراقبة والتحليل اللي بيستخدمها المنافس.
وهنا هنستخدم في البداية أداة https://builtwith.com اللي هتعرفنا التفاصيل التقنية للموقع بسلاسة.

نتيجة تطبيق ده على مثال seos7.com ودانا للنتايج التالية:
نظام إدارة المحتوى ” بلوجر Blogger ” , بيستخدم cloudflare , بيتابع الزوار من خلال فيسبوك Custom Audience , بيراقب تحركات الزوار من خلال Crazyegg , بيتابع الاحصائيات من خلال Google Analytics , الموقع مفعل من Alexa وبيستخدم أدوات أكتر للقياس والمراقبة زي تويتر اناليتكس… وأدوات تانية لعمل الريتارجيتنج والريماركيتنج زي Perfect Audience وأدوات إختبار سلوك المستخدمين وإجراء التعديلات السريعة زي Optimizely

لمحة جانبية: معرفة التكنولوجي والأدوات اللي بيستخدمها المنافس في الموقع بتاعه ممكن تساعدك كتير على جانبين مهمين, الجانب الأولاني إنك تشوف إيه ناقصك من الأدوات دي وتبدأ تستخدمه, والجانب التاني إنك تقدر تعرف إمكانياته واصلة لحد فين وحدوده إيه وإزاي تقدر تتفوق عليه تكنولوجياً.
على سبيل المثال في موقع seos7.com الموقع معتمد على إدارة المحتوى من خلال blogger وده معناه إن حدود إمكانياته في تقديم موقع متقدم أو خواص إضافية للمستخدمين, او توفير طريقة تصفح أفضل من دي للمستخدمين هيكون شيء صعب جداً عليه, بالتالي لو إنتا موقع منافس وقررت تعمل نفس الفكرة بإستخدام تقنية إدارة محتوى أفضل زي wordpress فأنتا هتتفوق عليه في النقطة دي.
مثال تاني, لو إنتا منافس لازم تستخدم كلاود فليير لو ما كنتش لسه بتستخدمه, ولازم تفكر في إستخدام Crazyegg وتفعل Alexa وتستخدم ادوات Optimizely لإختبار سلوك المستخدمين…

الخطوة التالتة, هناخد نظرة سريعة في تحليل الموقع كمستخدمين وسرعة الموقع ونسخة الموبايل, نوع المحتوى وكميته.

الموقع مجاني, مش محتاج إشتراك لدخوله, مافيهوش أقسام خاصة بالمشتركين.
الألوان الرئيسية أبيض مع أزرق ورمادي.
تصميم الموقع بسيط جداً, فيه قائمة رئيسية في الهيدر فيها 4 زراير تنقل سريع فقط واللوجو والسيرش.
وفيه قائمة جانبية أو منطقة سايد بار للودجات, فيها مجموعة من الإعلانات الداخلية, وأساليب للتواصل ولرفع معدلات التفاعل داخل الموقع.

لقياس سرعة الموقع هنستخدم: http://tools.pingdom.com أو https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
ومن هنا هنعمل تست لنسخة الموبايل: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

أما من حيث المحتوى, الموقع بيتضمن 9 أقسام, منهم 4 موجودين في القائمة الرئيسية في الهيدر, وخمس تقسيمات غير ظاهرين في الهيدر.
بخصوص نوع المحتوى, فمن خلال نظرة في الموقع ومعرفتنا بنظام إدارة المحتوى, فالموقع عبارة عن تدوينات أو مقالات, وأوقات بيقدمها في شكل فيديو, بالإضافة إلى مجموعة من الكورسات والادوات اللي بيتطلب تحميلها على جهازك لتشغيلها.
كمية المحتوى, نقدر نعرفها من خلال الويدجت الموجودة في الجانب الأيمن من الموقع ” الأرشيف ” واللي منها هنقدر نعرف إن الموقع ده إتنشر فيه 85 مقال أو تدوينة, بمعدل 3 مقالات شهرياً بيمثل 2.5% من إجمالي المحتوى المنشور… وكانت أنشط الشهور هي بداية الموقع ” أغسطس – سبتمبر 2013 ”
معدل كتابة المقالات في موقع سيو صح

أكتر الموضوعات زيارة هي:
ربح المال من الانترنت – كيف تربح أكثر من 700 دولار شهرياً
الربح من الانترنت 3 طرق لربح 5000 دولار شهرياً
أفضل 10 مواقع للحصول على باك لينك
الدليل الكامل لـ SEO المواقع الإخبارية
اليوم الأول من كورس SEO 3.0 – تسويق المحتوى
خطوة بخطوة – إصعد بأى موقع للصفحة الأولى خلال 30 يوم
العمل من المنزل فى ثلاث خطوات
5 طرق لجلب زوار بدون سيو
كيف تكتب موضوع يصعد للصفحة الأولى فى 5 خطوات
كيف تحسن من شكل نتائجك فى محركات البحث Schema Markup

الخطوة الرابعة, ودي هناخد فيها نظرة أعمق في تحليل الموقع من حيث الزيارات المتوقعة وتعامل الزوار معاه, ومحاولة إستكشاف سلوك المستخدمين للموقع وطبيعتهم:

في الخطوة دي هنستخدم مجموعة من الأدوات, زي ( Alexa – Similarweb – Statscrop ) وأنصحك إنك تحاول تجربهم كلهم وتختار منهم أكتر الأدوات راحة بالنسبة لكن وتحاول تحصل على إشتراك مدفوع ليها عشان تديك بيانات أكتر بكتير من المتاحة مجاناً…

في البداية هنستخدم Alexa – هكذا وجدنا اباءنا يستخدمون أليكسا – لكن الميزة هنا إن الموقع ده مفعل من قبل أليكسا, زي ما احنا اكتشفنا خلال التحليل التقني للموقع في البداية, فده معناه إننا هناخد من أليكسا أرقام تعتبر موثوقة إلى حد ما…

من أليكسا بتقدر تعرف الترتيب العالمي والمحلي للموقع وسط باقي المواقع العالمية ومعدل تقدم الموقع, توقعات للدول اللي جاية منها الزيارات, وعدد الصفحات اللى بيزورها المستخدم في السايت, والوقت اللي بيقضيه فيه, أهم الكلمات المفتاحية اللي المستخدمين بيبحثوا بيها عشان يوصلوا للموقع, نسبة السيرش من إجمالي زيارات الموقع…

بتطبيق إستخدام أليكسا على موقع سيو صح http://www.alexa.com/siteinfo/seos7.com

كانت النتيجة إن الموقع ترتيبه العالمي 35,151 وترتيبه على مصر 537, معظم زواره من مصر بنسبة 48% ثم السعودية 17% والمغرب 15% واليمن 4% والجزائر 3% ثم الأردن 2% *أرقام تقريبية وقريبة من النتائج المقارنة بإستخدام similarweb

الزيارات من الدول لموقع سيو صح

الزائر بيقضي حوالي 3 دقايق ونص داخل موقع سيو صح, وبيقلب حوالي صفحتين إلى 3 صفحات. *أرقام تقريبية وقريبة من النتائج المقارنة بإستخدام similarweb

seos7-engagement
ومن أهم النقط اللي ممكن تاخد عنها توقعات من خلال أليكسا, وخاصة لو كان الموقع مفعل من أليكسا ” زي ما إحنا اكتشفنا في حالة سيو صح في الخطوة الأولى ” هي النقطة الخاصة بطبيعة المستخدمين اللي بيزوروا الموقع, شوف الصورة:
seo-s7-Audience Demographics

نقطة كمان مهمة, هي الكلمات المفتاحية اللي الناس بتستخدمها في السيرش ثم تدخل على موقع سيو صح, ودي من أهم المميزات في موقع أليكسا…
في عند سيو صح حوالي 5,254 كلمة بحث الناس بتستخدمها وبينجح موقع سيو صح في الحصول على ترافيك منها, أهمهم:

الكلمات المفتاحية لموقع سيو صح

لو عاوز تحمل الملف الكامل بكل الكلمات المفتاحية لموقع سيو صح ونسبتها في الترافيك اللي بيحققوا, تقدر تعمل ده كمان من خلال أليكسا, ودي من أفضل المميزات الموجودة في أليكسا…
في موقع سيو صح, ممكن تحمل الملف من هنا: تحليل الكلمات المفتاحية لموقع سيو صح

ميزة كمان في تحليلات أليكسا, إنها بتطلعلك كمان المنافسين للموقع ده بيستهدفوا كلمات إيه, ومنها تقدر تطلع إنتا كمان أفكار من الموقع اللي بتحلله + المنافسين بتوعه 😉

من خلال أليكسا كمان تقدر تعرف مصادر زيارات الموقع, وأهم القنوات اللي منها بيجي زوار الموقع, في حالة سيو صح, حوالي 40% من الزوار من السيرش, و 20% من الزوار من السوشيال, و 40% بين زوار مباشرين أو قادمون من مواقع أخرى…
مصادر زيارات سيو صح

من المعلومات المهمة بالنسبة لك, إنك تشوف معدل تقدم الموقع, هل هوا في الطالع ولا في النازل ولا اموره مستقرة؟ وده تقدر تعرفه من خلال الرسم البياني اللي بيوضح ترتيب الموقع خلال فترة زمنية معينة مداها 3 سنين بحد أقصى..

سيو صح - ترتيب أليكسا

في معلومات كتير تقدر تعرفها من خلال تحليل الموقع بإستخدام أليكسا, منها توقع لعدد الزوار شهرياً لو الموقع اللي بتشتغل عليه في أمريكا, كندا, انجلترا, ألمانيا فرنسا, أسبانيا ” للأسف غير متاحة للدول العربية ”
ولكن في أدوات كتير لتحليل المواقع, ممكن تعتمد عليها برضه للحصول على أرقام تقريبية, ولكن يفضل أنك تستخدم النسخة المدفوعة منها وليس المجانية لمزيد من الدقة في الارقام التقريبية, زي:
similarweb.com واللي منه ممكن نشوف إن الأرقام الإفتراضية للزيارات الشهرية لموقع سيو صح حوالي 40 ألف زائر شهرياً. مع الأخذ في الإعتبار إن الأداة دي في نسختها الحالية عندها مشكلة مع حساب الزيارات القادمة من الموبايل ولا تحتسبها إلا في النسخة المدفوعة…

seo-s7-visits

ومن مواقع الإحصائيات الشهيرة أيضاً statscrop.com و compete.com واللي منهم ممكن تعرف مجموعة من المعلومات اللي يمكن تهمك, زي الألوان الغالبة في الموقع:

ألوان موقع سيو صح

 

وبكدة نبقى وصلنا لنهاية الجزء الأول من تحليل تحركات ” سيو صح ” من خلال الإنترنت… نلتقي بعد قليل إن شاء الله مع الجزء التاني ونكمل تحليل نشاطات سيو صح من خلال الديجتال ودراسة إحصائياتها بمناسبة مرور سنتين على إنطلاق الفكرة 😉

الخلاصة, وقائمة الأدوات اللي جبنا سيرتها هنا:

البحث في متجر تطبيقات آبل آيفون: https://fnd.io
البحث في متجر تطبيقات جوجل بلاي: https://play.google.com/store
معرفة معلومات عن صاحب إسم النطاق ” الدومين ” : https://who.godaddy.com
تحليل طريقة بناء الموقع والتقنيات المستخدمة فيه: https://builtwith.com
قياس سرعة تحميل الموقع: http://tools.pingdom.com
قياس سرعة الموقع: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
قياس سرعة الموقع: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
أدوات توقع إحصائيات المواقع: http://www.alexa.com
http://www.similarweb.com
http://www.statscrop.com
http:///www.compete.com

 

شكراً لوقتك, زرار شيير موجود تحت شوية لو حبيت تستخدمه هيكون شيء يشجعني جداً إني أخلص الجزء التاني 🙂

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

نُشرت بواسطة

Ahmed Samy

Digital Strategist | Social Media Strategist | Digital Marketing | Online Marketing | Online Advertising Strategist | Digital Strategist | Digital Marketing in the Middle East

3 thoughts on “دراسة إحصائيات مواقع الإنترنت وتحليل التحركات من خلال الإنترنت, دراسة حالة على موقع سيو صح”

  1. اين الجزء الثانى الخاص بالتحليل لموقع SeoS7 الخاص بالسيو ؟؟؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *